خشکسالی هیدرولوژیکی مشهد – بخش اول

لینک کوتاه مطلب:
آخرین بروز رسانی در تاریخ: ۲۱ام خرداد ۱۳۹۹
۱۷ام فروردین ۱۳۹۷تازه ها
درباره نویسنده
دکتر سید حسین ثنایی نژاددکتر سید حسین ثنایی نژاد
استاد گروه آموزشی علوم و مهندسی آب – دانشکده کشاورزی – دانشگاه فردوسی مشهد

این‌ یادداشت را در ارتفاع ۲۸۵۰ متری می‌نویسم. صبح که از ابتدای دره کوهنوردی را شروع کردم از کنار پنج چشمه عبور کردم. هر سال در این موقع این چشمه ها بسیار پر آب بودند و تا آخر تابستان همچنان می جوشیدند و آب های زلالشان در دره جاری می شد. امروز سه تا از این پنج چشمه کاملا خشک بودند! میزان آبدهی آن دو چشمه دیگر نیز چنان کم بود که بعید است بیش از یک یا دو ماه دیگر دوام بیاورند. دبی رودخانه ته دره نیز حداقل نصف مقدار معمول آن است.

خشکسالی هیدرولوژیکی شدید در مشهد

هم اکنون که این یادداشت را می نویسم در کنارم لکه برف کوچک کم عمقی هست! سالهای گذشته اما این ارتفاعات کاملا پوشیده از برفی عمیق بودند.

به عنوان کسی که سالهاست در باره خشکسالی مطالعه و تحقیق کرده و چندین پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد را در این زمینه تحت راهنمایی داشته ام و همین موضوع را برای دانشجویان هواشناسی تدریس می کنم و نیر به عنوان یک کوهنورد که سالهاست با دقت وضعیت پوشش برف و جریان آب رودخانه ها و چشمه های رشته کوه بینالود را زیر نظر دارم، اعلام می کنم که امسال یکی از شدیدترین خشکسالی های هیدرولوزیکی را در این منطقه خواهیم داشت.

این خشکسالی حتمی است حتی اگر در دو ماه آینده بارندگی به انداره نرمال باشد.

بنابراین به تمام دستگاه های ذیربط اعلام می کنم تمهیدات لازم را برای اعمال مدیریت شرایط اضطراری خشکسالی شدید بر منطقه اعمال کنند. به ویژه به مسئولین امنیتی اعلام می کنم احتمال وقوع نزاع های محلی در روستاهایی که از رودخانه های فصلی برای آبیاری استفاده می کنند وجود دارد. لازم است از هم اکنون با مدیریت صحیح مشکلات ناشی از این خشکسالی را به حداقل برسانند.

پ.ن: خشکسالی هیدرولوژیکی زمانی رخ می دهد که مجموع بارش های برف و باران آنقدر کم باشد که جریان های اب سطحی و مخازن ذخیره آب از حد معمولشان بسیار پایین تر باشند.

مطالب مشابه و مرتبطی که به کارتان می آید
خشکسالی هیدرولوژیکی مشهد – بخش دوم
افغانستان، دوست یا دشمن؟!(به خطر افتادن آب شرب مشهد با احداث سومین سد افغانستان)
تغییر اقلیم در ایران – حقایق و آمارها
,
برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *