مقاله مطالعه میزان آلودگی سواحل خلیج فارس

عنوان مقاله، «مطالعه میزان آلودگی هیدروکربوری سواحل خلیج فارس و امکان تجزیه بیولوژیکی آن» می باشد.

چکیده

میزان آلودگی نفتی و فلزات سنگین موجود در رسوبات ۸ ایستگاه انتخابی در سواحل خلیج فارس اندازه گیری و نتایج نشان داد که میانگین هیدروکربورهای کل بین ۱۴.۳ تا ۱۴۳.۶ میلی گرم بر کیلوگرم است و بالاترین غلظت فلزات سنگین را نیکل با میزان ۵۸.۶ میلی گرم در کیلوگرم در منطقه امام حسن واقع در ۵۰ کیلومتری غرب بندر بوشهر دارا می باشد.

درمان بیولوژیکی در دو محیط دوغابی و جامد مورد مطالعه قرار گرفت. از ۸ نوع باکتری شناسایی شده در خاک این منطقه، ۴ سویه به نام های EM2، SH، GN1 و GN3 بهترین راندمان را جهت حذف هیدروکربورهای حلقوی PAH را از خود نشان دادند.

زمان حذف در محیط دوغابی در حدود ۴۵ روز است که در این مدت نفتالین و فنانترن به ترتیب ۷۳ و ۶۶ درصد حذف می شوند. در محیط جامد فعالیت میکروب های مخلوط و خالص مطالعه می شود. نتایج نشان می دهند که میکروب های مخلوط از توانایی بالاتری برخوردارند، زیرا گونه های متفاوت قادر به ایجاد شرایط مناسب برای رشد خود در محیط های مختلف هستند.

از طرف دیگر به خاطر عدم اختلاط کافی در محیط جامد، سرعت انتقال مواد کاهش یافته و در نتیجه فعالیت میکروب ها تحت تاثیر قرار می گیرد. لذا راندمان حذف در محیط دوغابی بیشتر از جامد است.

مطالب مشابه و مرتبطی که به کارتان می آید
ضرورت ایمن سازی تاسیسات آب و فاضلاب
دوماه نامه آب و فاضلاب – دوره ۱۵ – شماره ۲
زبان:فارسی
نویسنده (ها):منوچهر وثوقی، پریوش مصلح آبادی، ایران عالم زاده، مهدی برقعی، داود رشتچیان و علی محمدصنعتی
نوع مقاله:علمی-پژوهشی
تعداد صفحات:8
عنوان انگلیسی:Determination and Bioremediation of Petroleum Pollutant in Soil of Persian Gulf Coast
نام نشریه:مجله آب و فاضلاب
پسورد: www.iwse.ir
مقاله مطالعه میزان آلودگی هیدروکربوری دانلود ویژه اعضا(بدون تبلیغ)دانلود غیرمستقیم
برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *