مقاله کاربرد GIS در ریزپهنه بندی اقلیمی

عنوان کامل این مقاله، «کاربرد سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در ریزپهنه بندی اقلیمی مناطق خشک و کم آب با مطالعه موردی حوضه آبریز سد رزه بیرجند» می باشد.

چکیده

اقلیم نتیجه تاثیر توام پدیده های هواشناسی است و حالت متوسط هوا را در ناحیه ای دلخواه به تصویر می کشد. اقلیم معانی گسترده ای داشته و علاوه بر پارامترهای هواشناسی، مجموعه عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست محیطی را دربرمی گیرد.

در مطالعات اقلیم شناسی، بر حسب نوع و اهداف، یک یا چند عامل اقلیمی، پایه و اساس طبقه بندی قرار می گیرد و میتوان گفت امروزه روش های مختلفی برای طبقه بندی اقلیمی توسط محققین مختلف پایه ریزی شده است.

این تحقیق به دنبال استفاده از سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در ریزپهنه بندی اقلیمی حوضه آبریز سد رزه بیرجند، واقع در استان خراسان جنوبی، که جزئی از حوضه آبریز هامون رودخانه هیرمند است، می باشد.

در این راستا با در دست داشتن اطلاعات پایه مطالعات هواشناسی و آمار بلندمدت ایستگاه های هواشناسی و هیدرولوژی، و نیز به کمک محاسبات سلولی در نرم افزارهای GIS، به ریزپهنه بندی اقلیمی حوضه مذکور به روش دومارتن و آمبرژه پرداخته می شود. در آخر نتایج روش کلاسیک و GIS با هم مقایسه می شوند.

مطالب مشابه و مرتبطی که به کارتان می آید
شناسایی محل نشت آب با استفاده از تصاویر ماهواره ای (Utilis)
جزوه مفاهیم GIS (دکتر علیرضا قراگوزلو)
نرم افزار Arc GIS Desktop 10.5
زبان:فارسی
نویسنده (ها):محمد احمدی، صادق پرتانی، معصومه پرسون، مهسا ذبیحی
نوع مقاله:کنفرانسی
تعداد صفحات:8
نام کنفرانس:اولین کنفرانس بین المللی بحران آب
محل برگزاری:دانشگاه زابل
تاریخ برگزاری:20 اسفند 1387
پسورد: www.iwse.ir
فایل مقاله کاربرد سامانه اطلاعات مکانی دانلود ویژه اعضا(بدون تبلیغ)دانلود غیرمستقیم
برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *