کمبود آب و گرانی محصولات لبنی و ارتباط آن با پوکی استخوان

لینک کوتاه مطلب:
آخرین بروز رسانی در تاریخ: ۲۳ام آذر ۱۳۹۷
۱۴ام آبان ۱۳۹۷تازه ها

رضا باکری - دبیر انجمن صنایع لبنی کشور

بالاخره سکوت رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور، شکسته شد و در گفتگویی با «روزنامه ایران» پرده از برخی واقعیت ها برداشت. به گفته رضا باکری: بازارها رها نشده است. ما از۵ تیرماه سال‌جاری بارها درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت داده‌ایم اما این سازمان دست روی دست گذاشت.

واحدهای لبنی برای آنکه مجبور به تعطیلی و ورشکستگی نشوند در دوره‌های متناوب قیمت‌های خود را بالا بردند. به جای آنکه دولت دنبال حلقه آخر و متهم کردن صنایع لبنی باشد بهتر است سیاست‌های کلان خود در مباحث ارزی، پولی و بانکی، صادرات و حتی تجارت داخلی را اصلاح کند یا حتی ببیند واحدهای پتروشیمی با چه قیمتی محصولات اولیه را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت بسته‌بندی محصولات لبنی با آنکه با ارز سامانه نیما است بین ۳ تا ۷ برابر افزایش داشته است. یعنی در هر بسته افزایش قیمت ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی اتفاق افتاده است. این امر باعث می‌شود قیمت محصولات لبنی به طور متوسط بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان افزایش یابد.

چالش کمبود آب و خشکسالی

چالش کمبود آب و خشکسالی و تاثیر آن بر گرانی لبنیات

باکری خاطرنشان کرد: چالش دیگری که این حوزه دارد به ۱۷ استانی برمی‌گردد که با کمبود آب و خشکسالی روبه‌رو شده‌اند. سالانه به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیر نیاز داریم که تنها ۴ میلیون و یکصد هزار تن آن را کارخانجات صنعتی تأمین می‌کنند و تأمین مابقی از طریق دامداری‌های سنتی است.

در این بخش به خاطرمهاجرت روستائیان، گران شدن دام زنده (کیلویی ۲۰ هزار تومان) و خشکسالی حجم شیر سنتی کاهش قابل توجهی داشته است که این امر سبب شده به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ درصد عرضه شیر خام به صنایع لبنی کاهش پیدا کند.

از طرفی تولیدکنندگان شیرخام ترجیح می‌دهند محصولات خود را به تولیدکنندگان شیر خشک بفروشند.

 

۲۰ درصد از مردم دچار پوکی استخوان هستند

فاضل لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ ایران، در مصاحبه ای در سال ۹۶ اظهار کرد: کشور طی ۱۵ سال آینده بیشترین افراد پیر و سالمند را در خود تجربه‌ می‌ کند، شرایطی که ژاپن‌ در حال حاضر‌ آن را پشت‌ سر گذاشته است‌.

وی همچنین اضافه کرد که: به طور کلی‌ ۲۰ درصد مردم دچار پوکی استخوان هستند.

 

این موضوع در شرایطی است که پارسال قیمت لبنیات اینگونه نبوده است و حالا که این افزایش چشمگیر اتفاق افتاده است،‌ باید دید آمار به چه صورت خواهد شد؟

بد نیست نگاهی نیز به این اینفوگرافی بیاندازیم که توسط فسادبان تهیه شده است:

پوکی استخوان ۲۰ درصد مردم

 

منبع: مرجان اسلامی‌فر – روزنامه ایران

, ,
برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *