کتاب مدیریت آبیاری – اصول و روش ها

آخرین بروز رسانی در تاریخ: ۲۳ام دی ۱۴۰۱
۳ام فروردین ۱۳۹۷ ,
لینک کوتاه مطلب:

فشار بر روی منابع آب موجود هر روز در حال افزایش است. این فشارها ناشی از چند عامل: جمعیت رو به رشد، افزایش ثروت، شهرنشینی، صنعتی شده و در نهایت افزایش تقاضا از سوی جامعه است.

در بسیاری از کشورها، کشاورزی فاریاب سهم زیادی از منابع آب موجود را مصرف (consume) می کند که حدود ۷۰% از مجموع کل است. فشار قابل ملاحظه ای وجود دارد که خواهان آزاد کردن آب برای دیگر استفاده ها است.

کشاورزی به عنوان یک بخش میبایست راندمان و بهره وری استفاده از آب را افزایش دهد. عصر جدیدی برای مدیریت آب در کشاورزی فاریاب ظهور کرده است جاییکه نیاز به تلاش برای مدیریت بهتر الزامی بوده و با درک آن میتوان به توسعه کمک کرد.

بیشتر بخوانید: جزوه طراحی سامانه های آبیاری سطحی (دکتر حسین انصاری – دانشگاه فردوسی مشهد)

مختصری درباره کتاب

کتاب مدیریت آبیاری اصول و روش ها (Irrigation Management – Principles and Practices) نوشته Martin Burton، تجربه و کار نویسنده در طی ۳۰ سال و ۲۸ کشور در زمینه مدیریت، بهره برداری و نگهداری شبکه های آبیاری و زهکشی را به تصویر کشیده میکشد. این کتاب دانش لازم برای مدیریت سیستم های آبیاری و زهکشی در قرن ۲۱ را فراهم کرده است.
دانش مذکور تکنیک های سنتی مربوط به بهره برداری سیستم، نگهداری و امور مدیریتی را تحت پوشش قرار می دهد. تاکید آن بر مدیریت آبیاری به عنوان یک کسب و کار و فکر کردن فراتر از دید عمومی است.

Irrigation Management; Principles and Practices

سهم عمده ای از سیستم های آبیاری و زهکشی موجود در سراسر دنیا به صورت دستی و ثقلی بهره برداری شده و از سوی دولت به تعداد زیادی از کاربران آبرسانی می کنند.

مساحت کل اراضی موجود در این زمینه، حدود ۱۶۵ میلیون هکتار بوده که حدود ۶۰% کل اراضی فاریاب در سرتاسر دنیا را تشکیل می دهد. در چنین سیستم هایی است که مدیریت و بهبود بیشتر از هر چیزی حس شده و الزامی است.

هدف کتاب مدیریت آبیاری اصول و روش ها، فراهم کردن راهنمای فنی در جهت بهبود سه فرایند کلیدی مدیریت، بهره برداری و نگهداری سیستم های آبیاری و زهکشی است.

در چارچوب مدیریت، به مسائل و مشکلات مدیریتی و سازمانی نظیر قانون آب، ساختارها و فرایندهای مدیریت نظیر برقراری ارتباط با انجمن آب بران پرداخته می شود.

در چارچوب بهره برداری، به فرایندهای کلیدی نظیر برنامه ریزی آبیاری در سیستم اصلی و ابزارهای کنترل و مدیریت عملکرد پرداخته می شود.

در نهایت در چارچوب نگهداری، این کتاب به پوشش فرایندهای نگهداری نظیر شناسایی، طرح ریزی، بودجه بندی، اجرا، نظارت و ثبت می پردازد.

مطالب مشابه و مرتبطی که به کارتان می آید
ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آبی
کتاب بهره وری آب کشاورزی – کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران
کتاب مدیریت آب ابیاری در مزرعه – کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران
Irrigation Management; Principles and Practices
زبان:انگلیسی
مولف (ها):Martin Burton
تعداد صفحات:386
فرمت فایل:PDF
قیمت:رایگان
پسورد: www.iwse.ir
فایل کتاب Irrigation Management - Principles and Practices دانلود ویژه اعضا(بدون تبلیغ)دانلود غیرمستقیم
برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *