نرم افزار GSFLOW – شبیه سازی جریان آب سطحی/زیرزمینی

آخرین بروز رسانی در تاریخ: ۱۹ام آبان ۱۴۰۰
۶ام فروردین ۱۳۹۸ ,
لینک کوتاه مطلب:

این نرم افزار مدل جفت شده جریان آب زیرزمینی و سطحی بر پایه ادغام سامانه مدل سازی بارش-رواناب و مدل جریان آب زیرزمینی است که به وسیله سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا توسعه پیدا کرده است.

توسعه این مدل برای شبیه سازی جریان آب سطحی/زیرزمینی در یک یا تعداد بیشتری حوضه آبی است که به صورت همزمان جریان از سطح زمین به درون لایه های زیرین اشباع و غیراشباع و جریان در آبراه ها و دریاچه ها را شبیه سازی می کند.

پارامترهای اقلیمی شامل مقادیر تخمینی یا اندازه گیری شده بارندگی، دمای هوا و تابش خورشیدی، همچنین تنش های آب زیرزمینی (مانند برداشت از آبخوان) و شرایط مرزی از عوامل موثر در شبیه سازی با GSFLOW می باشد.

GSFLOW در گام زمانی روزانه قابل اجرا است. علاوه بر طول دوره تنش متغیر که در MODFLOW برای تعیین میزان برداشت یا شرایط مرزی استفاده می شود، در GSFLOW یک دوره تنش روزانه داخلی تعریف شده است که برای اضافه کردن میزان تغذیه آبخوان یا محاسبه میزان جریان به آبراه ها و دریاچه ها استفاده می گردد.

جریان ورودی از مزرعه ها به آبراهه ها، نرخ جریان ادغام شده در آبراهه های داخلی و میزان پمپاژ از آب زیرزمینی میتواند با استفاده از داده های ورودی سری زمانی تعیین شوند، همچنین مقادیر این پارامترها می تواند در هر گام زمانی متغیر باشد.

بیشتر بخوانید:نرم افزار FEFLOW - مدل سازی آب زیرزمینی

GSFLOW میتواند برای ارزیابی تاثیر عواملی مانند تغییرات اقلیمی، کاربری اراضی و برداشت از آب های زیرزمینی بر روی جریان سطحی و زیرسطحی در حوضه آبریز مورد استفاده قرار گیرد. مقیاس مکانی قابل شبیه سازی در مدل، از چند کیلومتر مربع تا چند هزار کیلومتر مربع و دوره زمانی آن از چند ماه تا چند دهه قابل اجرا می باشد.

دانلود و استفاده از این مدل رایگان می باشد.

منبع
خبرنامه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران - شماره 112
رشته مربوطه:آب زیرزمینی
سیستم عامل:ویندوز
قیمت:رایگان
پسورد: www.iwse.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *