دشت های ممنوعه کشور به ۴۰۵ دشت رسید!

لینک کوتاه مطلب:
مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری:

۴۰۵ دشت ایران در وضعیت ممنوعه

در میان ۴۰۵ دشت ممنوعه کشور ۱۳۵ دشت دارای شرایط حادتری هستند که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه بوده و به عنوان دشت ممنوعه شناخته می‌شود.

دشت های ممنوعه کشور به ۴۰۵ دشت رسید!

“محمدعلی مصطفوی”، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با تاکید بر اینکه از میان ۶۰۹ دشت کشور هم اکنون ۴۰۵ دشت دارای وضعیت ممنوعه هستند، عنوان کرد: بر اساس ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب در این مناطق میان تخلیه و تغذیه دشت توازن برقرار نیست و میزان بهره‌برداری بیشتر از پتانسیل موجود است.
وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد پتانسیل منابع آب زیرزمینی کشور در دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است، عنوان کرد: در میان ۴۰۵ دشت ممنوعه کشور حدود ۱۳۵ دشت دارای شرایط حادتری بوده که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه هستند و به عنوان دشت ممنوعه شناخته می‌شود.
مصطفوی با اشاره به اینکه میزان کسری مخازن آب‌های زیرزمینی کشور از آستانه تحمل آبخوان‌ها فراتر رفته است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان کسری مخازن آب زیرزمینی به عنوان منابع حیاتی برای حفظ تمدن ایران به بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که تنها حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به ۲۰ سال اخیر است.
وی با تاکید بر اینکه کسری مخازن آب‌های زیرزمینی با یک سال بارندگی مناسب جبران نخواهد شد، گفت: مطمئنا بایستی در نوع رفتار و نگاهمان نسبت به آب‌های زیرزمینی و همچنین اصلاح نوع بهره‌برداری و مصرف این منابع تغییر جدی داشته باشیم تا بتوانیم صدمات وارده شده به منابع آب زیرزمینی را جبران کنیم.

 

منبع
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)
برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *