افزایش اعتبارات آبخیزداری از زبان مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها

لینک کوتاه مطلب:

ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش اعتبارات فعالیت‌ های آبخیزداری و آبخوان‌داری خبر داد و گفت: باتوجه به اهمیت اجرای فعالیت‌ های آبخیزداری و آبخوان‌داری، اعتبارات این کار افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که امسال اجرای پروژه‌ های آبخیزداری در بیش از یک‌ هزار نقطه در سطح کشور برنامه‌ ریزی شده است، افزود: براین اساس ۵۰ نوع فعالیت در سطح حوضه‌ های آبخیز در قالب پروژه‌ های آبخیزداری و آبخوانداری، احیای پوشش گیاهی، فرسایش خاک، پایداری آب و در بحث کلان اکوسیستم با رویکرد مدیریت جامع در حوضه‌های آبخیز و در قالب پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری پیش‌بینی شده است.

حسین‌پور ادامه داد: در فاز اول، پروژه‌های نیمه تمام سال گذشته تکمیل می‌شود و سپس فرآیند فعالیت‌های اجرایی در استان‌ها را آغاز می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که ایران در زمره مناطق سیل‌خیز دنیا است، بیان کرد: با توجه به آن‌که پهنه وسیعی از کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، از این رو افزایش سالانه منابع اعتباری برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری امری ضروری است.

افزایش اعتبارات آبخیزداری از زبان مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌هابیشتر بخوانید:آبخیزداری یا آبکش داری؟

به گفته وی، سیل‌های اخیر نشان می‌دهد که توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوضه‌های آبخیز در مدیریت ریسک سیل، کاهش خطر‌پذیری سیلاب، حفظ خاک، کنترل فرسایش و رسوب، احیای پوشش گیاهی به عرصه‌های طبیعی و پایداری اکوسیستم‌های طبیعی تأثیر به‌سزایی دارد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به این‌که توسعه آبخیزداری در حفظ طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی تأثیر به‌سزایی دارد، بیان کرد: با توجه به نیاز کشور به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری، باید منابع بیش‌تری از اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، صندوق توسعه ملی و مدیریت بحران در بحث پیشگیری از سیل جذب شود، چرا که اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در برابر مخاطرات طبیعی پیشگیرانه است.

حسین‌پور با بیان این‌که گستره حوضه‌های آبخیز در کشور وسیع است، افزود: براساس شاخص‌هایی که در مطالعات صورت گرفته وجود دارد، نیاز است تا سالانه منابع اعتباری اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری را افزایش دهیم، چرا که این امر در پایداری روستاها، منابع آب و خاک، کشاورزی و تعادل آبی طبیعت تأثیر به‌سزایی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تأکید مقام‌معظم رهبری و سایر مقامات دولتی، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور باید با قدرت بیش‌تری توسعه یابد.

وی با اشاره به تأثیر فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از وقوع سیل اخیر بیان کرد: بارش‌های اخیر نشان داد که اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی که صورت گرفت، خسارت سیل را کاهش داد، ضمن آن‌که اجرای این فعالیت‌ها در مناطق بالادست قنات‌ها، در کوتاه‌مدت رشد چشمگیر آبگیر قنات‌ها و در دوره متوسط و بلندمدت بهبود و تقویت آن‌ها را به همراه خواهد داشت.

حسین‌پور ادامه داد: در مناطقی که احتمال خطر سیل وجود دارد، شاهد مشارکت مردم، صاحبان قنات‌ها و خیرین در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری هستیم.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با بیان این‌که بیش از ۱۴ میلیون هکتار عرصه مستعد سیلاب در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در طرحی که برای توسعه طرح آبخوانداری در سطح کشور داریم، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در بیش از ۱۱ میلیون هکتار از منابع اعتباری که دولت و مجلس اختصاص می‌دهد، بیش از سال گذشته پروژه آبخیزداری و آبخوانداری را توسعه رهیم.

افزایش اعتبارات آبخیزداری از زبان مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌هابیشتر بخوانید:آبخیزداری چیست؟

وی احیای پوشش گیاهی و عرصه‌های مرتعی را امری مهم در بحث تقویت نفوذ آب و کاهش حجم سیلاب دانست و گفت: در بیش از ۸۴ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور طرح مدیریت رواناب در زمره توسعه پوشش گیاهی در این مناطق را مورد توجه قرار دادیم، چرا که مجموعه برنامه تحت عنوان آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری و مدیریت بحران سیل در سطح حوضه‌های آبخیز تأثیر به‌سزایی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری یکی از اولویت‌های اصلی سازمان جنگل‌ها در بحث سیل به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیم، مدیریت رسیک و کاهش آسیب‌پذیری در سطح حوضه‌های بالادست در قالب طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تأثیر به‌سزایی در کاهش خسارت و تلفات ناشی از سیلاب دارد و به همین خاطر در سال‌های باقی مانده برنامه ششم توسعه با جدیت بیش‌تر این موضوع دنبال می‌شود.

حسین‌پور ادامه داد: با توجه به آن‌که مدیریت حوضه آبخیز به عنوان یکی از اقدامات تلفیقی در کنترل سیلاب مطرح است؛ بنابراین بهره‌گیری از روش‌های بیولوژیکی و مکانیکی نقش موثری در تغییر رفتار سیلاب در پایین‌دست و مناطق خطرپذیر دارد.

به گفته وی، اقدامات سازمان جنگل‌ها در سال گذشته و برنامه پیش رو در سال ۹۸ بیش از پیش در استفاده از ظرفیت سیلاب برای مدیریت خشک‌سالی تأثیرگذار است.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها در پایان تصریح کرد: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های بالادست می‌توان تهدید سیلاب را به یک فرصت برای مقابله با کم‌آبی و خشک‌سالی در کشور تبدیل کرد.

منبع: روزنامه سبزینه

برای سهولت دسترسی شما کاربران عزیز به آخرین مطالب و اخبار سایت تصمیم گرفتیم تا خبرنامه ایمیلی انجمن علوم مهندسی آب را راه اندازی کنیم. عضویت در این خبرنامه رایگان بوده و برای عضویت کافی است نام و ایمیل خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *